Ez a “napi tucat”…

Téné étrend

De mit is takar ez pontosan, miért ez a jelenleg egyik legegészségesebbnek tartott étrend, és hogyan érdemes belekezdeni? Ha el vagy veszve az egészséggel kapcsolatos weboldalak útvesztőjében, olvass tovább. A teljes értékű növényi étrend röviden: TÉNÉ minden oldalát részletesen bemutatjuk, az egészségre gyakorolt hatásától kezdve a bevásárlólistáig.

Szabó Flóra írása. Mit jelent a teljes értékű növényi étrend?

Mit ettem ma? - Teljes értékű növényi alapú étrend

A teljes értékű növényi étrendnek nincs pontos definíciója és szigorú szabályrendszere, mint például az Atkins- téné étrend ketogén diétának. Itt inkább az irányelvek hangsúlyosak, amelyek mentén egészségtudatos életmódot alakíthatunk ki. Ez azt jelenti, hogy az ételeket a lehető legtermészetesebb, minél kevésbé feldolgozott formájukban fogyasztjuk el.

téné étrend

Például olívaolaj helyett olívabogyót, fehérjepor helyett hüvelyeseket és gabonaféléket, fehér kenyér helyett teljes kiőrlésűt válasszunk.

A finomított élelmiszerek, mint például a fent említett fehér liszt, a fehér cukor, a hozzáadott olaj mind kerülendők.

Teljes Értékű Növényi Étrend Ötnapos Étkezési terv

Az étrendben kizárólag növényi alapú ételek szerepelnek, így a hús, tojás, tejtermék, téné étrend, zselatin, méz és egyéb, állati eredetű alapanyagok téné étrend kizárt. Mielőtt belekezdünk a következő részbe, ahol a TÉNÉ egészségre gyakorolt hatásait elemezzük, egy dolgot fontos megemlíteni.

Sokan minden életmódváltást krisztusi útra lépéshez téné étrend pálfordulásként értelmeznek, és így is állnak hozzá.

A TÉNÉ, mint korábban említettük, egy irányelv-rendszer, és nem jelenti azt, hogy soha többé nem ehetsz egy falat kenyeret sem, amiben finomított liszt van, vagy hogy mostantól csak öntet nélkül kérheted majd a kedvenc salátád.

téné étrend

Ez az étrend nem azért zárja ki a finomított, erősen feldolgozott ételeket, mert azok mérgezőek. Inkább azért, mert a tested számára kevésbé hasznosíthatóak és nehezebben emészthetőek. Nem kell, hogy lelkiismeret-furdalásod legyen, ha néha megkívánsz téné étrend rendelsz egy veganézes szejtánburgert.

A lényeg, hogy az étkezéseid túlnyomó részét a teljes értékű ételek töltsék ki. A tested ezért mindenképp hálás lesz, akkor is, ha néha-néha téné étrend. A teljes értékű növényi étrend előnyei A TÉNÉ egészségre gyakorolt pozitív hatásait számtalan tudományos kutatás bizonyítja — a következő részben ezekről fogunk beszélni.

Elhízás Az elhízás a modern, mozgásszegény életmód és 40 font fogyás történetek étkezés miatt kialakult globális betegség.

Nem vegán, hanem TÉNÉ! Ilyen a teljes értékű növényi étrend

Európában Magyarország a negyedik legmagasabb elhízási rátával rendelkező ország, Egy 12 különálló tanulmányt összefoglaló jelentés szerint a teljes értékű növényi étrend megoldást nyújthat erre a problémára.

A tanulmányok összesen több, mint túlsúlyos ember bevonásával készültek, akikhez különböző étrendeket rendeltek.

Írta Szabó Erzsébet 2 A teljes értékű növényi étrendben az a legjobb, hogy iszonyúan könnyen tartható, nincsenek benne szigorú mértékek, szabályok, csupán keretek és ajánlások. Semmi sem történik, ha néhány téné étrend valamivel kicsit túlzásba esel, vagy valamit kihagysz. Minden sokkal rugalmasabb, mint pl. A TÉNÉ eleve nem is diéta, hanem életmód, amit nagyon könnyű beilleszteni a mindennapokba, mivel tökéletesen testre szabhatod, a céljaidhoz pl.

Az eredmények jelentős különbségeket mutattak. A növényi étrendre utasított résztvevők átlagosan két kilogrammal többet fogytak 18 téné étrend alatt, mint azok, akiket nem vegetáriánus diétára fogtak. A diétával és mozgással elérhető súlyvesztést általában maximum heti fél kilogrammban határozzák meg, így 2 kilogram egy egész hónapnyi különbséget jelent. Szív- és érrendszeri betegségek Egy es, több, mint ezer ember bevonásával készült tanulmány az egészségtelen és egészséges növényi alapú étrend szívre gyakorolt hatását elemezte.

Az egészséges növényi étrendet követők nagyrészt a TÉNÉ alapelveit követték, a nem egészséges növényi étrendet követőknek pedig sok cukros üdítő, finomított szénhidrát téné étrend olajban sült étel jellemezte a mindennapjaikat.

A tanulmány fizikai aktivitás zsírvesztés céljából kimutatták, hogy az egészségtelenebb növényi étrendet téné étrend valamivel magasabb volt a szívkoszorúér-betegség kockázata, az egészséges növényi étrendet követők között pedig jelentősen alacsonyabb.

téné étrend

Ez a tanulmány csak egy a sok közül, amely rámutat a szívbetegség esélyének csökkentése és a növényi étrend közötti összefüggésre, csak úgy, mint egy es jelentés. Kognitív hanyatlás Néhány tanulmány összefüggést mutat az idősödéssel téné étrend együtt járó kognitív hanyatlás, feledékenység, Alzheimer és demencia lassulása vagy megakadályozása, és a nagy mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztása között.

A finomított szénhidrátok és olajos ételek rendkívül kalóriadúsak, így az ezeket az ételeket előtérbe helyező étrendekben majdnem mindig háttérbe szorul a zöldség és a gyümölcs. A TÉNÉ egyik alapja a rengeteg friss gyümölcs és zöldség, így ezt az étkezést követve a kognitív egészségünket is megőrizhetjük idősebb korban.

Cukorbetegség A cukorbetegség a világ leggyakoribb anyagcsere-betegsége. Egy több, mint ezer ember bevonásával téné étrend tanulmány szerint az egészséges, leginkább teljes értékű ételekre fókuszáló étrend követése jelentősen csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását.

teljes értékű növényi étrend

Ízületi téné étrend Az ízületi gyulladásos betegségek legtöbbször szintén idősebb korban jönnek elő, de fiatalok körében is előfordulnak. Sokszor erős fájdalommal, valamint a fogóképesség és a lábak terhelhetőségének csökkenésével járnak. Egy tanulmány szerint az alacsony zsírtartalmú növényi étrend mindössze négy hét alatt csökkentette a reumás ízületi gyulladástól szenvedők panaszait.

Egy másik tanulmány pedig arra jutott, hogy a csontízületi gyulladás tünetei mindössze két hét alatt enyhíthetők a teljes értékű növényi étrendre való áttéréssel. Nem csak neked jó, hanem a bolygónak és az állatoknak is Számtalan egészségügyi előnyén kívül a növényi étrend a bolygónak és az állatoknak is kedvez.

A növényi étrendet követőknek több tanulmány szerint is alacsonyabb az egyéni szénlábnyoma, valamint kevesebb a víz- és földhasználata, mint a húst, tejtermékeket és tojást is fogyasztóknak.

téné étrend

Emellett a korábbi életstílusodtól függően évi 60 — állat életét is megmenthetedha vegán étrenden élsz. Mit egyél és mit kerülj a teljes értékű növényi étrenden? Az életmódváltás sokaknak stresszel jár, mert nem tudják, hol kezdjék, mit fogyasszanak a zsíros reggeli vagy mikróban készült vacsora helyett, ami évek alatt téné étrend rutinná vált.

Ebben a részben felsoroljuk, milyen ételcsoportok közül válogass a bevásárlólistád elkészítésekor, és miket jobb leginkább elkerülnöd. Kosárba vele: Zöldségek: leveles zöldségek és káposztafélék pl.

Teljes értékű növényi étrend – komplett útmutató

Gyümölcsök: bogyós gyümölcsök pl. Hüvelyesek, pl. Teljes kiőrlésű gabonafélék és álgabonák, pl. Magvak és diófélék, pl.

téné étrend

Egyebek: bár ezek egy része valamelyest feldolgozott, mégis belefér a legtöbb értelmezés szerint a teljes értékű növényi étrendbe, mert nagyrészük nem tartalmaz hozzáadott olajat és cukrot, és egészséges forrást biztosít a makro- és mikrotápanyagok pótlására. A hidegen sajtolt olajokról pl. Inkább kerüld: Zsíros készételek, gyorsételek, pl. Hozzáadott cukor és édesítőszerek, pl.

Amikor csak tudsz, édesíts inkább datolyával, banánnal, steviával, esetleg kókuszvirágcukorral vagy juharsziruppal.

Teljes értékű növényi étrend – így esszük meg a “napi tucatot”

Finomított gabonafélék, pl. Feldolgozott készételek, pl. Ez azonban igaz minden étrendre: fontos, hogy tudjuk, milyen tápanyag miben található meg, és ehhez ne aggódj, minimális!

Téné étrend a részben felsoroljuk, mely tápanyagok pótlására figyelj oda, és hogy milyen növényi forrásokban találod meg ezeket.

Arra figyelj, hogy nyersen és főve is fogyaszd őket minden nap, mert néhányuk hő hatására bomlik.

téné étrend

A Bvitamint metilkobalamin-tartalmú vitamintabletta formájában pótold. Mivel a szervezet tárolja, kúraszerű szedése ajánlott. Elfogadott tévhit, hogy a B12 egyetlen forrása az élelmüket földesen, vitaminnal együtt elfogyasztó állatok húsa.

A táplálkozástudomány fejlődésével remélhetőleg hamarosan kiiktatható lesz ez a probléma: a kerti zsályában felfedezett B12 ehhez ígéretes kezdet.